Opladning af batterier
Det meget få dage om året hvor der er 0 garder eller der under. Og det skal forstået sådan at batterierne ikke må være 0 grader eller der under. når du lader på dem. og det skal tages bogstaveligt. Men risikoen er ekstremt lille, forklaring følger.
Temperaturen på batterierne er ikke den samme som udendørstemperatur, og hvis du gør som de fleste andre, nemlig at sætte laderen i kabinescooteren når du kommer hjem, så er det "opvarmet" de bliver nemlig en smule varme under kørsel, og derved undgår du at risikere at lade batterierne når de er under 0 grader.
Der hvor risikoen er størst er hvis køretøjet har stået ude i frost og batterierne derved af blevet nedkølet til 0 grader eller der under. og man tilslutter laderne.
I batterierne er der indbygget et BMS sikkerhedssystem som vil stoppe ladningen hvis dette sker. Men i tilfælde af BMS systemet ikke virker korrekt og man tilslutter laderen, ved temperature på 0 grader celcius eller der under, er der risiko for skade og derved også eksplosion af batterierne. Det er derfor yderst vigtig at man ikke gør dette.
Hvis man er i tvivl om batterierne er 0 grader celcius eller der under, så skal man aldrig tilslutte laderen, men i stedet vente til et tidspunkt hvor man er sikker at temperaturen på batterieren er over 0 grader celcius, for at undgå risiko for at gøre skade på dem.
Det er ingen problem et batterierne bliver 0 grader eller der under, så længe laderen ikke er tilsluttet dem. Batterierne er faktisk rigtig gode til at holde på strømmen i frost og kan stå i en lang periode med frost uden at aflade. Det vil også sige at vedligeholdelse ladning som man kender fra gamle dage på almindelige bly batterier ikke er nødvendig på disse batterier. Så hvis man ikke skal bruge køretøjet vinteren over. lader man den bare stå. og sætter først laderen på til sommer inden man skal ud at køre igen.